Welkom!

Welkom op mijn blog, Girl named Lizzy. Hier vind je dagelijks een artikel rond het onderwerp beauty of lifestyle geschreven met liefde door mij, Lizzy.

Have fun!
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Followers

Bloglovin

Follow Blog of Lizzy. ♥
dinsdag 8 mei 2012

Examen tips

Vandaag kunnen jullie weer een artikel lezen van Marije. Marije is een meisje dat veel van make-up, fashion, nagellak en bloggen houdt. Twee keer per maand schrijft ze een post voor Girl named Lizzy. Enjoy!


Normaal plaats ik altijd een artikel op de eerste dag van de maand en op de 15e. Maar nu een paar dagen eerder, want op 15 mei beginnen de eindexamens. Aangezien ik in VMBO 4 zit, moet ik ook examen doen. Daarom heb ik niet zoveel tijd om een post te schrijven en te plaatsen. Terwijl ik dit schrijf liggen er allemaal boeken, schriften, pennen en samenvattingen om me heen. Ik ben druk aan het leren, want over een weekje is het al zover! Ik heb wat tips voor jullie (en ook voor mezelf) bedacht en opgezocht. Ik weet niet of er lezeressen zijn die ook eindexamen moeten doen, maar anders is het altijd handig voor als je het de komende jaren wel moet doen. Klik snel verder voor de tips!




Voor de examens:

1. Slaap genoeg
Dit is een hele standaard tip, maar wel belangrijk. Het is écht heel belangrijk dat je genoeg slaapt. Ga vroeg naar bed de laatste week voor je examens, pak je rust. Het is niet echt handig als je nog half slapend aan je examen begint, of dat je oververmoeid raakt. Als je moe bent kun je je niet meer 100% concentreren.

2. Ga niet uren achter elkaar zitten leren
Dat heeft helemaal geen zin! Na een tijdje onthoud je namelijk niet zoveel meer. Neem na een uurtje leren even een pauze. Pak wat te drinken, wat lekkers en plof even op de bank voor de tv. Of ga hard lopen, dan kun je even aan wat anders denken en hebben je hersenen de tijd om het allemaal te verwerken. Daarna heb je weer genoeg energie om nieuwe stof te gaan leren.

3. Maak een planning
Ik vind dit zelf heel fijn werken. Schrijf op wat je allemaal precies moet leren en ga dan je tijd indelen. Maar houd je wel aan je planning. Als je denkt dat je te weinig tijd hebt ingedeeld voor een bepaald vak, ga dan gewoon door met het volgende geplande onderdeel. Mocht je aan het einde tijd over hebben dan kun je terug naar dat wat je nog niet zo goed dacht te kennen. Zo voorkom je dat het laatst geplande vak helemaal in de verdrukking komt! En aan het eind van je planning als je alles hebt gedaan kun je het afvinken. Good feeling!

4.  Ontspan je
Als je zenuwachtig bent een paar dagen voor het examen moet je je leren ontspannen. Zeg positieve dingen tegen jezelf! Ga vooral niet denken dat je het niet kan of dat je het gaat verpesten. Dit hele jaar heb je het immers gewoon gered toch?! Dan moet dit je ook lukken. Je kan je slechte gedachten ook op een papiertje schrijven, het daarna verfrommelen en weg gooien. Zo gooi je als het ware alle negatieve gedachten uit je hoofd. Er zijn ook wel stresspilletjes te krijgen, voor als het echt heel erg is.

5. Bereid je goed voor
Het is natuurlijk logisch dat je je goed moet voorbereiden qua leerwerk, maar ik bedoel ook met dingen die je mee mag nemen naar een examen. Denk aan een rekenmachine bijvoorbeeld. Neem ook genoeg pennen/potloden mee, want misschien gaat er wel eentje kapot midden in een examen! Je mag ook een flesje water meenemen en wat te eten. Doe dit dan ook. Ook als je denkt het niet nodig te hebben! Het is altijd handig, misschien bedenk je je toch nog op het laatste moment.



Nu nog een paar tips voor als je dan eindelijk in die gymzaal zit, hard te zweten en te werken aan je examen...

Tijdens de examens:

6. Neem je tijd
Lees de vragen goed door, het is heel belangrijk dat je weet wat voor antwoord je moet geven. Als je de vraag verkeerd leest, geef je ook een verkeerd antwoord, terwijl je het waarschijnlijk wel gewoon weet! De tijd die je krijgt voor een examen is niet voor niets lang; je hebt alle tijd! Laat je niet afleiden door leerlingen die al heel snel klaar zijn voor jouw gevoel. 

7. Neem je horloge mee
Dit lijkt misschien een hele domme tip, maar het is echt handig. Je weet dan namelijk precies hoeveel tijd je nog over hebt. Als je klaar bent kun je op je horloge kijken of je nog tijd over hebt, in die tijd kun je bijvoorbeeld nog even kijken of je echt alles hebt ingevuld.

8. Eerste indruk is het beste
Als je klaar bent en nog even al je antwoorden door leest, ga dan niet bij elke vraag zitten twijfelen of dat wel het goede antwoord is. Als je een examen aan het maken bent, kun je een stip zetten voor een vraag waarbij je het nog niet helemaal zeker weet. Kijk dan ook alleen naar die vragen en ga niet andere vragen zitten veranderen, want meestal is je eerste indruk het beste!

Dit waren mijn tips, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!



Moet jij ook eindexamen doen binnenkort? (Zo ja: veel succes!) Vertel het in de comments!
xoxo Marije.

6 opmerkingen:

  1. Mijn broer heeft nu examen, ik ga hem deze tips geven hahaa
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aww, mijn zusje doet nu tentames, ook belangrijk (:
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goede tips! ik en mijn familie moet nog even wachten op de eindexames.
    Succes meid! liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gelukkig nog geen examens, maar zelfs dat eerste plaatje is nu al heel erg herkenbaar, hahah. Heb namelijk wel veel SE's die mee gaan tellen voor mijn examens.

    BeantwoordenVerwijderen